|
סל קניות
שלום אורח   התחבר
1-700-701-909 | מענה אנושי לשירותך 24 שעות ביממה

מוצרים נבחרים

איך בוחרים טרמפולינה
לחץ כאן למאמר המלא

כיצד בוחרים מסלול ריצה?


בגיל ספורט מאמינים כי לקוח חכם יודע לקנות נכון ולקוח אשר קונה בדיוק את מה שהוא צריך ומצפה לקבל הוא גם לקוח מרוצה. אנא השקיעו זמן בקריאת המאמר ולמדו מהניסיון המקצועי שלנו.

1. אורך משטח הריצה של ההליכון / מסלול הריצה
אם אתם באמת מתכוונים לרוץ, אז כדי שלהליכון שלכם יהיה משטח ריצה באורך של 120 ס"מ בקירוב. ככל שמשטח הריצה ארוך יותר, ככה תרגישו יותר נוח ויציב על ההליכון במהלך האימון. בנוסף, ככל שהמתאמן גבוה יותר, כך כל צעד שלו גדול יותר ולכן נדרש משטח ריצה ארוך יותר או להפך מתאמן נמוך משטח ריצה קטן יותר. להליכה רגילה, משטח ריצה באורך של 110 ס"מ בקירוב מספיק די והותר.

הכלל הוא שאם אתם מתכוונים לרוץ על ההליכון, תבחרו הליכון ארוך. אם האימון יכלול רק הליכה אזי כל הליכון מתחת ל- 120 ס"מ יהיה טוב לכם. קחו בחשבון שאורך מסלול הריצה בא לידי ביטוי בעלות ההליכון.

2. מדידת דופק ושיטות המדידה (Heart Rate Component - HRC)
מדידת קצב פעימות הלב משמעותה שמדידת הדופק מתבצעת באמצעות "דופק באחיזה" (ידיות, או משטחים אותם אוחזים עם היד או האצבע) או חגורת חזה אלחוטית. בחגורת חזה בדרך כלל מוצמד משדר נוח לחגורה המוקפת מסביב לגוף, מתחת לחזה של המתאמן, המשדר אותות באופן אלחוטי למסלול הריצה. חגורות חזה (HRC) הן המועדפות והרבה יותר אמינות ומדויקות בכל הקשור למדידת פעימות הלב ולכן יקרות יותר.

כיום אפשרי למצוא במחשבי מסלולי הריצה, תוכנית ל"שליטה / בקרת דופק", שתפקידה יהיה להאיץ את מהירות המסילה ו/או להגדיל את השיפוע של משטח הריצה, במטרה להגביר את המאמץ ולכן להגביר את קצב פעימות הלב לאזור "דופק המטרה". זהו מאפיין מאד חשוב להליכון במיוחד אם אתם מנסים לרזות ולא רוצים לדאוג או לשמור כל הזמן, על קצב הפעימות בדקה (BPM), שחייב להיות בקצב פעימות לב מוגדר כדי שתרדו במשקל ("דופק המטרה").

דופק המטרה תלוי במין המתאמן, גילו, סוג הגוף (גובה, משקל). בחלק מההליכונים ניתן להקליד את המידע הזה לתוך תוכנית המחשב של ההליכון, שמחשבת את דופק המטרה. הליכון שקיימת בו האפשרות לשלוט ולשמור על דופק המתאמן, תוך כדי האימון, הוא הליכון יקר יותר, אך זוהי אופציה חשובה מאד. "בקרת דופק" פותרת את המתאמן מהצורך לנחש את הדופק, להגביר את המהירות, לשנות את השיפוע בזמן האימון. אם אתם לא זקוקים לאופציה זו, תוכלו לרכוש הליכון פחות יקר ולחסוך הרבה כסף.

3. העומס המקסימלי על המסלול
חשוב לדעת! כתוצאה מהמשקל שלכם תאלצו לרכוש הליכון יקר יותר. עומס משקל גדול על ההליכון, פירושו צורך במנוע חזק ורב עוצמה, על מנת שההליכון יצליח לפעול כנדרש. מנוע כזה מייקר את ההליכון. למרות זאת, רוב ההליכונים כיום מספקים תפוקה טובה מאד עד למשקל של 130 ק"ג, אך לטווח הארוך ובכדי לשמר את אורך החיים של ההליכון ולצמצם את התחזוקה הנדרשת למינימום, עקב עומס כבד על ההליכון, גיל ספורט ממליצים לרכוש הליכון היכול לשאת עומס הכבד יותר מהמשקל המקסימלי שלכם (בערך ב- 20% יותר). לדוגמא, אם המתאמן שוקל 90 ק"ג רצוי שהעומס המקסימלי שההליכון יוכל לשאת יהיה לפחות 110 - 115 ק"ג.

4. תוכניותאימון
כמעט בכל הליכון יש מערך של תוכניות אימון מוגדרות מראש המסייעות לכם לשמור על מוטיבציה באימון על- ידי שינוי המהירות והשיפוע בפרקי זמן קבועים, בכדי לספק גיוון וסוגים שונים של אימון לגוף. 3 עד 5 תוכניות הן בדרך כלל די והותר. בהליכונים מקצועיים יותר תמצאו גם "תוכנית מותאמות למשתמש" אשר מאפשרת לכם ליצור ולשמור תוכניות מותאמות אישית, לפי ההעדפות שלכם.

5. המנוע וסגולותיו ("אין הביישן למד")
אל תתנו שיטעו אתכם על-יד שיווק מתוחכם ומושגים מקצועיים. בטח שמעתם על "פעולת מנוע ללא הגבלת זמן" או על "עוצמת המנוע בשיא". אין דבר כזה. משך זמן פעולת המנוע ועוצמה בשיא הם רק מדדים. לכל המנועים יש דירוג של משך זמן פעולה ועוצמה בשיא. בסעיף הבא נתייחס לכך.

6. ההבדל בין "פעולת המנוע ללא הגבלת זמן" ביחס ל"עוצמת המנוע בשיא"
פעולה ללא הגבלת זמן מגדירה כמה כוחות סוס יכול המנוע לספק בעומס משקל מקסימלי. עוצמה בשיא מגדירה כמה כוחות סוס יכול המנוע לספק בעומס אפס על ההליכון (ללא מתאמן). חפשו הליכון עם מנוע בעל "פעולה ללא הגבלת זמן" בדירוג של מינימום 1.75 כוחות סוס. אם לא מצוין הנתון של פעולת המנוע ללא הגבלת זמן, אזי לחליפין היצרן יציין את עוצמת המנוע בשיא.

ניתן להמיר את הנתון פעולת המנוע ללא הגבלת זמן לעוצמת המנוע בשיא (חישוב משוער) על- ידי הכפלה ב- 2. לדוגמא, אם להליכון יש מנוע היכול לפעול ללא הגבלת זמן בעוצמה של 2.0 כוחות סוס, אזי העוצמה שלו בשיא תהיה בקירוב 4.0 כוחות סוס. אם למנוע יש עוצמת שיא של 6.0 כ"ס, אזי פעולה ללא הגבלת זמן תעמוד על בקירוב 3.0 כ"ס.

7. מדד כוחות סוס (Horse Power)
בהליכונים אין סטנדרט קבוע למדידת כוחות סוס (HP) של המנוע.
יצרנים רבים טוענים למשל כי המנועים שלהם פועלים בעוצמה של לדוגמא 2.5 או 3.0 כוחות סוס וכדומה. כיום לא קיימים חוקים המסדירים את צורת המדידה והדיווח על כוחות הסוס של המנוע. פירוש העניין שיכול להיות שהנך או אינך קונה הליכון שמספק את כוחות הסוס שציין היצרן.

הפעלת העוצמה של המנוע (כוחות הסוס או כוח ההנעה) בד"כ נקבעת על ידי התכנון של לוח השליטה הממוחשב אשר מווסת את האותות האלקטרונים שמקבל המנוע. לא כל הרכיבים האלקטרונים מיוצרים אותו דבר. בעיקרון ככל שהליכון יהיה יקר יותר, כך גם הוא יעמוד בציפיות המתאמן מכוחות הסוס שציין היצרן. גיל ספורט ממליצים לחפש הליכונים עם מנוע שקט (פועל חרישית), זוהי שיטה די אמינה לזהות מנוע בעל איכות גבוהה.

בכל מקרה, רוב ההליכונים הנמכרים בישראל מגיעים אם יותר מדי כ"ס, הרבה מעבר למה שאתם באמת צריכים.

8. ההבדל בין כוח הנעה וכ וחות סוס
כוח הנעה וכוחות הסוס של המנוע אינם תלויים האחד בשני. כוח ההנעה מייצג את העוצמה של המרכבים (כלומר היכולת של המרכבים להעביר את הכוח מהמנוע למסילה). דרגת כוח סוס גבוהה של המנוע לאו דווקא מצביע על כוח הנעה גבוה. לדוגמא, מנוע בעל דרגת כוח סוס נמוכה יכול לספק בפועל כוח הנעה גדול הרבה יותר ממנוע בעל דרגת כוח סוס גבוהה ממנו וזאת עקב התכנון הנכון של המרכבים של מערכת ההנעה. מערכת מרכבים בהליכון המספקת כוח הנעה גדול יותר, תייצר פעולה רציפה, אחידה, חלקה ובעלת עוצמה רבה יותר של המסילה, הרבה יותר מאשר הליכון בעל דרגת כוח סוס גבוהה וכוח הנעה נמוך.
 
בריצה על מסלול הריצה, ניתן להרגיש מיד, האם המסילה רצה באופן חלק ואם נוח לעשות כושר על ההליכון, זה המדד הטוב ביותר לכוח הנעה גבוה.

9. הקשר שבין סוג הפעילות על ההליכון, העומס המקסימלי והמנוע
קיימים 2 פרמטרים חשובים בהם יש להתחשב בעת בחירת ההליכון. הראשון בהתאמה לפעילות העיקרית לשמה ישמש ההליכון, הליכה או ריצה והשני המשקל המקסימלי של המתאמן אשר יעשה שימוש בהליכון. אם אתם רצים, חשוב מאד לבדוק שמשקלכם לא יעלה על העומס המקסימלי שההליכון מסוגל לשאת.

גיל ספורט ממליצים על עוצמת מנוע של מינימום 3.5 כוחות סוס לצורך ריצה. אם הנך שוקל מעל 90 ק"ג, בחר בהליכון של לפחות 5.0 כוחות סוס עוצמת מנוע בשיא ואפילו יותר. אם עיקר הפעילות היא הליכה, כל מנוע יספק. אם בנוסף תשכיל לרכוש שטח ריצה (מסילה) קצר, אזי גם תוכל לחסוך כסף.

10. שטח אחסון, יכולת קיפול ומידות ההליכון
כמעט כל ההליכונים אשר נמכרים כיום מתקפלים ובד"כ קלים מאד לאחסון נוח, לצורך פינוי מקום או עקב מקום מוגבל בבית או במשרד. לבית חפשו רק מסלולי ריצה מתקפלים. מכשירים מקצועיים לחדרי כושר אינם מתקפלים, בדרך כלל ציוד עבור מועדונים. מסלול ריצה שאינו מתקפל הוא מאסיבי יותר ויציב יותר על הקרקע. מהסיבה הזאת משתמשים בהם במשך כל היום לאורך כל השבוע במועדונים.

בבית או במשרד גיל ספורט ממליצים שיהיה לכם האפשרות לקפל את ההליכון בקלות ולנייד אותו למקום אחסון נוח על מנת לא להיות מוגבל בשטח המחיה שלך, ולפתוח את ההליכון רק בזמן האימון.

11. בטיחות! בטיחות! בטיחות!
פרמטר חשוב מאד הוא המפתח (ידוע גם בשם "פין בטיחות") הדרוש להפעלת ההליכון. ללא המפתח תוכל למנוע מאנשים לא רצויים, ילדים וכדומה מלהפעיל את ההליכון.

מומלץ בנוסף גם לאפס את מהירות ההליכון בסיום האימון ורק אז לרדת מהמסילה וכמובן להתחיל את האימון ממהירות איטית וחלקה ולאט לאט להגביר.

כאשר מתאמן מפעיל את הליכון אשר הוגדר לעבוד במהירות או מתחיל כברירת מחדל במהירות, הדבר מהווה סכנה אשר יכולה לגרום נזק למתאמן, עקב ההפתעה וחוסר היכולת להתאים את הקצב. לצורך כזה וצרכים דומים קיים המפתח המאפשר לסגור את ההליכון מיד במצב חירום. אל תוותרו על אופציה זו, האפשרות להפסיק את ההליכון באופן מידי על-ידי כפתור או אמצעי חירום היא קריטית לבריאותכם.

12. בולמי זעזועים
כמעט כל משטחי הריצה (החלק שמתחת ל"חגורה" או המסלול) מתוכננים לספוג עומס, אך לא מתוכננים לבולם זעזועים. אם יש לכם בעיות עם הברכיים, המפרקים, הגב יהיה שווה לכם להשקיע כסף בהליכון הכולל בולמי זעזועים המתאימים את עצמם לעומס (אקטיביים). כמעט בכל ההליכונים יש סוג כזה או אחר של רפידת ספיגה על גבי משטח הריצה. הליכונים שנועדו לריצה בדרך כלל כוללים בנוסף לפחות 4 ל- 6 ויותר בולמי זעזועים. חלקם בנויים מנקדות עשויות מגומי קשה, אחרים מגומי רך יותר או רצועות גומי לאורך המסלול וקיימות שיטות נוספות. הרכות של הספיגה על גבי משטח הריצה תלויה באופן יחסי ברכות של הבולמים שנועדו לספוג את העומס ולא להחזיר אותו כזעזוע למתאמן. הליכונים פחות יקרים בדרך כלל מגיבים בצורה קשיחה להפעלת עומס על-ידי המתאמן ולהפך.

13. אחריות על ההליכון
בעולם ההליכונים / מסלולי ריצה דבר חשוב הוא "החגורה". זהו חלק טיפוסי מאד במכשיר המגיע לבלאי בדיוק כמו צמיגים במכונית. החגורה לא תישמר לעולם. בכל מקרה, מומלץ לחפש הליכון שיש לו אחריות המכסה חלקים ו/או עבודת תחזוקה לפחות לשנה הראשונה. בצורה זו חלקים שיתקלקלו ועבודת התחזוקה הנדרשות יכוסו באחריות. האחריות הטובה ביותר מתייחסת לחלקים היקרים ביותר החל במנוע, הלוח הממוחשב, רכיבי השיפוע, רכיבי ההנעה והמסגרת וכדומה, אך הדבר תלוי ביצרן ולא בספק ממנו רכשתם את המכשיר. עלות החלפת המנוע היא התחזוקה היקרה ביותר בהליכון. לכן התחשבו באחריות בעת בחירת היצרן.

14. איכות ההליכון
איכות ההליכון מוגדרת על-פי מספר פרמטרים אך העיקר שבהם הוא איכות החומר.
בעולם ההליכונים אתם באמת מקבלים בדיוק מה שאתם משלמים עבורו. ככל שההליכון יקר יותר הרכיבים שבו טובים יותר והתמורה שתקבלו גבוהה יותר.
הליכונים שנותנים הרגשה של יציבות, כבדים, שלא רוטטים בצורה מוגזמת במהירויות שונות הללו סימנים להליכון שיוצר כיאות.

גיל ספורט מאחלת לכם בהצלחה בבחירת מסלול הריצה
.

המאמר נכתב ע"י יועצי הכושר של חברת גיל ספורט. כל הזכויות שמורות © 2007.